Hallituspuolueet hyväksyivät tällä viikolla valinnanvapauslainsäädännön päälinjat ja nyt laki saadaan lausuntokierrokselle. Sote-uudistus etenee.
Suhtaudumme vakavasti tähän työhön. Valmistelussa huolehdimme perustuslakivaliokunnan esiin tuomista seikoista, kuten yhtiöittämisvaateen poistosta ja uudistusten siirtymäaikojen pituudesta. Otimme huomioon asiantuntijoiden esityksiä. Lopulta lakiesitys jää eduskunnan perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi.
Pidän tärkeänä, että hallituspuolueiden jo vuonna 2015 yhdessä päättämä peruslinjaus toteutuu: valinnanvapaus on pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin erityistason palveluissa. Valinnanvapaus on suomalaisille koko sote- ja maakuntauudistuksen mullistavin osa. Kaikilla on oikeus hyvään hoitoon ilman kohtuuttoman pitkää jonottamista.
Valinnanvapauden työkaluina säilyvät sote-keskus, suunhoidon yksikkö, asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti, kuten aiemmassakin hallituksen esityksessä.
Tärkeintä uudistuksessa ja valinnanvapaudessa ovat asiakkaiden valintamahdollisuudet, jotka nyt vahvistuvat muun muassa asiakassetelillä. Asiakasseteli on aiemmin esitettyä tarkkarajaisempi.
Julkisessa keskustelussa on väitetty kokoomuksen ajaneen milloin mitäkin. Moni on heppoisesti leimannut, että puolueeni olisi vain yksityisen sektorin asialla. Tuotan pettymyksen: Emme ole missään vaiheessa olleet esimerkiksi luomassa vapaata temmellyskenttää erikoissairaanhoitoon. Asiakasseteleiden antamisesta tulee maakuntia velvoittavaa, mutta säännökset siitä tulevat olemaan tarkat. Hermoiluun ei pitäisi olla kenelläkään syytä.
Kokoomus on hakenut ja hakee uudistuksessa palveluiden käyttäjien, ihmisten, kannalta parasta mahdollista ratkaisua. Laaja ja monipuolinen tuottajaverkko mahdollistaa asiakkaalle valinnanvapauden tosiasiallisen toteutumisen. Näin vahvistamme peruspalveluita ja turvaamme lähipalvelut. Tuottajien välinen kilpailu laadusta koituu asiakkaan eduksi.
Moderniin sosiaali- ja terveydenhuoltoon kuuluu valinnanvapaus. Luotamme ihmisten kykyyn valita palveluntuottajansa. Asiakkaan oman roolin vahvistaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa on yleiseurooppalainen suuntaus. Esimerkiksi Iso-Britannia on soveltanut valinnanvapautta 15 vuotta, Ruotsi lähes 10. Valinnanvapaus on näissä maissa osoittanut toimivuutensa, eivätkä ne ole siitä luopumassa.
Suomessa valinnanvapaus toteutuu hallitusti, vaiheittain, järkevästi, osana kokonaisuutta. Näin pystymme turvaamaan tärkeät terveys- ja sosiaalipalvelut ja samaan aikaan pitämään huolta julkisen talouden kunnosta.
Olemme hyvällä polulla palveluiden saatavuuden parantamisessa. Se on perusoikeuksien turvaamista. Siitä valinnanvapaudessa on kyse.
2016 Ruotsissa tehty tutkimus osoittaa, että ”valinnanvapaus” on nostanut kustannuksia jopa 100%. Käsittääkseni veronmaksajat kustantaa tämän. Eli leijonan osa siirretään tältäosin yksityisten taskuun. Eikö tämä ole aika törkeää laillista ryöstämistä kansalaisilta? Vai ilmaantuuko palvelussetelit tyhjästä? Valinnanvapaushan toteutuu jo, jos on varaa. Mut hetkinen. Käsitänkö nyt oikein? Veronmaksajat maksavat nyt myös parempiosaisten yksityisellä käynnit? Muistaakseni kokoomushan oli tuloerojen kasvattamista vastaan. Tämähän yhtälö lisää tuloeroja. Eli varakkaat ja yksityinen sektori hyötyy veronmaksajista. Olenko väärässä?
Hei –
Kyllä olisi paikallaan, että pj;n suuhun ei laiteta sellaista, mikä ei pidä paikkaansa – ja se koskee Ruotsin valinnanvapautta. Ruotsissa ei koskaan ole ollut valinnanvapautta sote- palveluissa, vaan ainoastaan terveydenhuollon palveluissa. Sosiaalipalvelut ovat kuntien vastuulla nyt ja jatkossa ja ne joko toteuttavat valinnanvapautta tai sitten eivät toteuta. Kävin viime keväänä tutustumassa Botkyrkan kuntaan ja siellä nimenomaan korostettiin, että heillä, toisin kuin vaikkapa Tukholmassa, ei ole minkäänlaista valinnanvapautta, vaan kunta osoitttaa vaikkapa ikäihmisen kotipalvelutarjoajan joka voi olla joko kunta tai ostopalveluna hyväksytty yrittäjä, mutta valinnanvapautta ei ole. Terveyspalvelut ovat sitten toinen juttu. Ruotsin terveyspalvelujen valinnanvapaudessa ei koskaan ole ollut tavoitteenakaan menojen vähentäminen vaan saatavuuden parantaminen. Nyt kuitenkin esim. Tukholmassa on tultu osin tien päähän, kun viime vuonna yksityisten terveyskeskusten menot kasvoivat merkittävästi maakäräjän omaa toimintaa nopeammin. Terveysasemia on tullut lisää – on luotu ”sairauskeskukset” Suomen työterveydenhuollon tapaan – kokonaisuuden hallinta on heikentynyt – siksi niistä kovasti nyt keskustellaan, kuten myös Tanskassa jossa valinnanvapaus on pohjoismaissa ollut pisimpään. Missään muussaa pohjoismaassa ei yhdistetä sote – toimintoja – kuten ei missään muuallakaan maailmassa – koska sellaisessa ei ole mitään järkeä, vaan lähipalvelut tuotetaan lähellä kuntalaista ja erityispalveluita keskitetään. Kannattaisi tututstua myös viime vuonna julkistettuun ja pitkään valmisteltuun Ruotsin sote – uudistukseen. Siinä perusterveydenhuollon velvoitteita siirretään kunnille vahvistamaan kuntien vastuulla olevia vanhuspalveluja – toimitan materiaalia tarvittaessa.
Mitä itse maakuntaan (maakäräjät) tutlee, niin kyllä on se Ruotsin vihatuin hallinnon taso jota vähitellen ajetaan alas – Virohan niistä kokonaan luopuu ensi vuoden alusta lukien. .